Ombord på Derwent Hunter: Sejler rundt om Whitsunday Islands, Australien

stod de midt på dækket og talte: ”I dag bliver du en del af besætningen. Sød?”

Meddelelsen udløste en mærkelig blanding af spænding og nervøsitet. Spænding, fordi jeg aldrig havde bordet et højt skib før, og det er altid en fryd at åbne mig for nye vidunderlige ting. Nervøsitet, fordi jeg, jeg havde aldrig ombord på et højt skib før, og ideen om at arbejde på et var lidt for skræmmende.

Men medlemmerne af Legit -besætningen havde en måde at gøre alt på, uanset hvor dagligdags, lyde sjovt og interessant. De delte, hvad en knude er, eller hvorfor højre side af fartøjet kaldes “styrbord”, som om det var standup -komedie. De forklarede, hvordan man kontrollerer sejlene på en fuldstændig afslappet måde, der minder om at finde Nemos knus, den seje skildpadde.

”Du kan bare se skildpadder omkring en af ​​de øer, vi besøger i dag,” annoncerede de.

Hver eneste af dem var altid smilende og tilgængelig og fremmede en let og venlig atmosfære, der gjorde turen meget mindre som en arrangeret turné og mere som en familietur.

Sejle solen!

Hvad er dækket i denne vejledning?

Derwent Hunter
Bali Hai Reef
Langford Island Reef

Flere tip til YouTube ⬇ Relaterede indlæg:

Derwent Hunter

Den 70-årige Derwent Hunter blev designet og konstrueret i 1946 af Walter Wilson fra de populære Wilson Brothers Shipwrights fra Port Cygnet, Tasmanien. ”Hun var bygget af blåt tyggegummi, tasmanisk eg, selleri top fyr og huon fyrretræ, der voksede inden for synet af Wilsons Slip Yard, nogle af de bedste skibsbyggende tømmer i verden,” deler Tallship Adventures, det familiedrevne firma, der driver skibet. ”Derwent Hunter var Walter’s sidste fartøj bygget før pensionering og var det sidste australske designede fartøj, der blev bygget til at arbejde under sejl.” I årenes løb er hun blevet et legendarisk syn i vandet i Airlie Beach.

Den 70-årige Derwent Hunter
Vores rejse begyndte, så snart vi blev hentet af en bus, der overførte os til Abell Point Marina South. Mens alle andre nød deres morgente, vandrede jeg rundt i esplanaden og blev fascineret af fuglene, der jagede fisk lige i nærheden af ​​molen. Nogle fløj over baner med pænt forankret små både. Kort efter var vi på molen, og gik begejstret mod Derwent Hunter.

Mens det er tilladt at bære op til 38 passagerer, var der sandsynligvis omkring 20 af os på båden den dag. Men på trods af sin årtier lange historie, der arbejdede under sejl, forblev hun godt vedligeholdt. Jeg tog plads nær den forreste ende af dækket, hvorfra jeg tydeligt kunne se det rullede lærred frigøres og lade vinden blæse os væk. Det var som en flag-hævende ceremoni. Masser af os blev en del af processen, og resten så på ærefrygt. Da personalet forklarede geografien og historien på Whitsunday Islands, blev der hørt en blid sprøjtlyd. ”Wow, det er en hval,” annoncerede personalet heldigvis. Alle var på deres fødder og forsøgte at få et klarere udsigt over giganten, der dukkede op over overfladen endnu en gang. Det var en pukkelhval.

En beroligende udsigt over Abell Point Marina South
Sejlads er hårdt arbejde.
Bali Hai Reef

Vores destination: De nordlige bugter af Whitsunday Islands. Whitsundayøerne (eller simpelthen Whitsundays) peber den centrale del af Great Barrier Reef, lige ved den østlige kyst af Queensland. Gemt langs dens nordlige kant er Bali Hai Reef, et spektakulært snorklingsted, der er fyldt med livet. Solen var lys den dag, hvilket gjorde det muligt for Cerulean Hav at gnistre, da jeg brød sin ro med mine snorklingfinner og svømmer nudler (ja, fordi jeg ikke kan svømme for at redde mit liv).

Farverige levende koraller, der malede revet og havbunden med masser af nuancer af lilla, orange og rød, giver fodring og yngleområder til mange andre marine væsener. Vi opdagede et par skildpadder. Skildpadder! Det er typisk ikke, at jeg får se disse ædle venner. Vi var heldige.

Bali Hai Reef, vores første stop
Langford Island Reef

Efter en solid frokost, der for det meste blev sammensat af salat, pasta og kolde snit, dyver vi tilbage i vandet til en anden runde med Great Barrier Reef’s Marine Wildlife. Denne gang, lige omkring Langford Island, den mest fremtrædende træk denne side af Whitsundays.

Ikke for langt fra øen ligger Langford Spit, en lang cay, der strækker sig fra Langford Island, det er et ideelt sted til solbadning eller bare en god hvile efter en dag med at udforske fronten. Sandbaren forsvinder undertiden ved højvande og adskiller den fuldstændigt fra resten af ​​øen.

Selv når jeg ikke er udstyret med svømmefærdigheder, var jeg i stand til at udforske meget af revet. Tak delvis til svømmehudlerne, men mest til det personale, der så os nøje. Af og til ville de tjekke os ved første tegn på problemer, uanset hvor minut det var. (“Jeg fik bare ordnet min snorkel, mange tak.”) Det var noget, som jeg var en ikke-svømmer, dybt værdsat, da jeg virkelig følte SAFe og sikker på, at jeg var i gode hænder.

Langford Island og flere sejlbåde fortøjede ud af kysten.
Langford Spit
Gå nå det flag!
Andre sejlbåde omkring Whitsundays
Vi havde kun to stop den dag, men vi forlod revet helt tilfredse med oplevelsen. Da vi sejlede væk, optrådte en anden pukkelhval, som om at sige farvel. (Ingen billeder. De var væk allerede før jeg kunne hente mit kamera.)

”I dag er Derwent Hunter din,” husker jeg, at kaptajnen siger, da vi forlod havnen tidligere samme dag. “Dette er dit skib.” På vej tilbage til Airlie Beach blev vi bedt om at hjælpe med sejlene igen. Jeg ved, at det ikke var meget at trække rebet, men det fik os virkelig til at føle, at vi var en del af noget specielt, som båden virkelig var vores. Selv bare en dag.

Sejletur ombord på Derwent Hunter
Turné starter 8 til 16.40 (8,5 timer)

Satser

Driftstider: 07.00 til 19.00, Mon-Sun
Booking Hotline: +61-7-4946 7124
Mere info: www.tallshipadventures.com.au

Hvor skal man bo: Airlie Beach Yha Hostel tilbyder overkommelige boliger lige i hjertet af byens centrum.

Book her: Airlie Beach Yha Hostel Whitsundays.

Flere tip til YouTube ⬇

Relaterede indlæg:

Calauit Safari Park: Hvad kan man forvente

Passions of Paradise: Michaelmas Cay and the Great Barrier Reef, Australien

Lusong Shipwreck og Coral Garden: Shallow Reverie i Coron, Palawan, Filippinerne

4 Højdepunkter i vores Kakadu National Park Day Tour, Australien

Freshies, Salties and Birdies: Mary River Wetlands Tour, Kakadu National Park, Australien