At lære at stole på andre i Jordan

Opdateret: 02/01/19 | 1. februar 2019

Dette er en gæsteblog af Laura, vores beboerekspert på kvindelig rejse. Mange af os har forudfattede forestillinger om, hvordan livet i Mellemøsten er, og hvordan vi kan blive behandlet, hvis vi rejser der. Mens han rejste i Jordan, havde Laura nogle overraskende møder med de lokale. Som solo -kvindelig rejsende blev Laura velkommen og behandlet venligt i Jordan … især når tingene blev hårde.

Min alarm gik ved halvdelen over fire. Da jeg ventede udenfor i mørket på, at min taxa skulle dukke op for at tage mig med til busstationen, dukkede en mand op fra skyggerne af restauranten, og jeg sprang, forskrækket fra at være i en halv sovende tilstand. Han var sikkerhedsvagten, og efter at have set, at jeg var vågen, bragte han mig en kop arabisk te. Der er intet som at have en sukkerholdig drink kl. 5, og da det ville have været uhøfligt at ikke acceptere hans gæstfrihed, slukede jeg den ned.

Jeg vågner normalt ikke så tidligt op. Den foregående dag havde der imidlertid været en masse forvirring omkring den bus, jeg skulle tage for at komme til en lille landsby kaldet Dana. Jeg havde hørt meget om det og ville besøge. Offentligt bære i Jordan er ikke let: busserne har en tendens til at forlade ekstremt tidligt, og mange destinationer kan kun nås en eller to gange om dagen. I mit tilfælde var der kun en bus om dagen fra Aqaba til Dana, og ingen vidste, hvilken busstation Dana -bussen afgav fra. Jeg havde talt med min hotelejer om hjælp. Han foretog et par telefonopkald og fortalte mig, at han var sikker på, at bussen til Dana rejste fra hovedbusstationen kl.

Jeg bad min taxachauffør om at tage mig med til hovedbusstationen for at tage til Dana. “Åh nej,” sagde han, “det forlader fra den anden busstation.” Efter meget diskussion besluttede jeg at stole på chaufføren. Vi ankom til den anden busstation kl. 05.35. Ingen bus endnu. Pludselig begyndte den nærliggende moske opfordringen til bøn. Den næste ting, jeg vidste, min taxachauffør joggede væk og råbte tilbage over skulderen, at han ville “være lige tilbage.” Da han så mit overraskende udseende, kastede han mig bilnøglerne – som om det ville sætte mig i lethed.

Jeg stod der forummet i en mængde, der skyndte sig til moskeen. Jeg kan kun tænke på, hvad folk troede, da de så på mig, en blond hvid pige, der læner sig mod en taxa af sig selv i en lille by før daggry. Hvis jeg sagde, at jeg stoppede et par mennesker i deres spor, ville det være en underdrivelse. Min taxachauffør vendte tilbage fra moskeen kl. 05:50, kun 10 minutter genert for busafgangen.

Efter yderligere fem minutter var der stadig ingen bus, så han spurgte rundt. Flere mennesker sagde, at bussen faktisk forlod fra hovedstationen. Vi sprang i bilen og kørte til hovedstationen. Ved et eller andet mirakel opdagede min chauffør det på gaden, da det var klar til at trække sig væk. Jeg greb mine ting og sprang praktisk talt ud af bilen.

Da jeg gik ombord på bussen, fortalte chaufføren mig, at han ikke tog den direkte motorvej til Dana, så jeg skulle skifte busser på et tidspunkt. Jeg var bare så lettet over, at jeg havde gjort det, før han trak sig væk, at jeg ikke var ligeglad.

Det var en varm, støvet tur, og manden foran mig-røget hele vejen. Efter fire timer forlod vi ørkenlandskabet og klatrede op i bakkerne. Da vi nåede den næste by, fik jeg besked om at gå af. Så snart jeg trådte ud af minibussen, markerede en taxachauffør mig. Jeg nægtede service og fortalte ham, at jeg ventede på, at minibussen til Dana.

”Der er ikke flere busser i dag,” forklarede han. ”Busserne til Dana fungerer ikke på fredage.”

Jeg troede ikke på ham og gik væk. I crossed the street, bought a couple of bananas, and turned around to see the taxi driver still there. Jeg tænkte på situationen. Jeg indså langsomt, at han sandsynligvis fortalte sandheden. I Jordan er fredag ​​en weekenddag, traditionelt beregnet til familier. Jeg tog en snap -beslutning, gik tilbage til chaufføren, byttede på en bedre billetpris, og vi var på vej til Dana.

As a solo female traveler, you’re always on guard. You hear stories of people being swindled or misled. It’s hard to let down your guard and trust others. sometimes you just have to go with your gut and realize not everyone is out to cheat or hurt you.

I learned that on my way to Dana.

Laura walker runs the website A Wandering Sole. She currently resides in Portland where she runs Amsha, an accessories and home goods brand produced in east Africa. In addition to running her business, Laura works as a job coach for newly arrived refugees in her city. She works with clients from all over the world, and uses her limited knowledge of Swahili to serve Congolese clients. She also serves clients from the middle East, Asia, other countries in Africa, central America, and Cuba.

Book Your trip to Jordan: Logistical tips and Tricks
Book din flyvning
Use Skyscanner or Momondo to find a low-cost flight. They are my two favorite search engines because they search websites and airlines around the globe so you always know no stone is left unturned. start with Skyscanner first though because De har den største rækkevidde!

Book din indkvartering
Du kan booke dit hostel med HostelWorld, da de har de største lager og bedste tilbud. Hvis du vil bo et andet sted end et vandrerhjem, skal du bruge Booking.com, da de konsekvent returnerer de billigste priser for gæstehuse og billige hoteller.

Glem ikke rejseforsikring
Rejseforsikring vil beskytte dig mod sygdom, skade, tyveri og aflysninger. Det er omfattende beskyttelse, hvis noget går galt. Jeg tager aldrig på en tur uden den, da jeg har været nødt til at bruge den mange gange i fortiden. Mine yndlingsfirmaer, der tilbyder den bedste service og værdi, er:

Sikkerhedsfløj (for alle under 70)

Forsikre min rejse (for dem over 70)

Medjet (til yderligere hjemsendelse af hjemsendelse)

Leder du efter de bedste virksomheder til at spare penge med?
Tjek min ressourceside for de bedste virksomheder, der skal bruges, når du rejser. Jeg viser alle dem, jeg bruger til at spare penge, når jeg er på vej. De sparer dig penge, når du også rejser.